Thursday, January 24, 2013

Spirit of Maulid :)

Assalamualaikum brothers and sisters :)

Spirit Of Maulid. 12 Rabiuawal.



Alhamdulillah setakat ni semua masih diberi peluang merasa Hari Kelahiran Baginda Rasulullah s.a.w . Almost every year , we witness yang sambutan Maulidur Rasul ni tak pernah tak meriah. Every year, numerous of activities done by the school. Maybe sekarang, mungkin ada kolej yang sibuk juga dengan aktiviti yang berbentuk keagamaan ini.

The question here. Selama kita dapat peluang bernafas , dapat peluang merasa sekali lagi Maulidur Rasul, apa yang terkesan dalam hati? Apa value yang Rasulullah tunjuk through his life , kita ambik untuk diaplikasi dalam hidup? Value.

I can see. Through statusses . Through social networks. Ramai yang berharap bahawa Baginda masih hidup. Tapi if we dare to think, bersediakah kita nak tengok bertapa kecewa-nya Baginda bila tengok umat dia going far astray. Umat yang Baginda sebut sebut even at the end of his life. Kita tahu sejarah. Kita tahu kisah. Tapi application in life. Again. Value.  Kita tak perlu nak tunding jari kata, dia yang sesat, dia yang itu , dia yang ini. Lihat diri sendiri diri dahulu. Andainya Rasulullah tu masih hidup, bersediakah kita tunjuk personaliti yang kita ada hari ini pada Baginda s.a.w? 

This is a very short of tazkirah. Peringatan untuk Machinants siblings :)

We're Born as Muslim. Jadi bersyukur atas kenyataan itu. Allah won't make things without proper reasons. If there's numerous of people still searching for the Lights ( siratul mustaqim ), kita ni dah masuk golongan yang Allah dah sediakan jalan. Tinggal kita je kena berjalan , ikut cahaya Allah. Jangan jadi manusia yang mendustakan setiap nikmat yang Allah beri.


Dalam surah Ar-Rahman pun, banyak kali Allah sebut phrase ni :

55:16

So which of the favors of your Lord would you deny?
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?

No comments: